Hlavným dôvodom pre vyňatie IC vlakov z balíka dotovaných spojov je potreba usporiť vlkm do výsledného čísla, ktoré štát v rámci Zmluvy o dopravných službách garantuje dotovať. Čiže namiesto rušenia vlakov sa volí cesta vedenia týchto vlakov na podnikateľské riziko, čo je samozrejme priaznivým krokom, avšak nedomysleným. Dôvodom je skutočnosť, že tržby a náklady sú pri každom vlaku odlišné a práve IC vlaky patria medzi spoje s najväčšou rentabilitou (teda najvyššími tržbami a najmenšou stratou). Čiže ak z celku vyhodíte to najmenej stratové, na úkor toho stratovejšieho, tak objem vlkm (a dajme tomu aj náklady) síce dodržíte, avšak tržby klesnú. Výsledkom bude horší ekonomický výsledok a vyššia strata. Práve toto zaužívaný ukazovateľ vlkm úplne ignoruje.
Paradoxom je aj skutočnosť, že zrušenie dotácii nepožaduje objednávateľ dopravy, teda štát, ktorý si u ZSSK objednal a dopláca určitý rozsah vlakovej dopravy, ale dopravca. Obvykle sa totiž k obdobnému kroku pristupuje na nátlak štátu, ktorý v záujme úspory vynakladaných štátnych peňazí, odmietne takéto vlaky financovať a ponechá ich budúcnosť na voľnej ruke trhu. K podobnému kroku došlo tento rok v Česku, kde boli České Dráhy prinútené vybrané vlaky IC a EC voziť na vlastné podnikateľské riziko.
Problém tejto témy je už tradične v tom, že štát nedokáže vyjadriť, čo je vo verejnej doprave verejným záujmom a čo musí dotovať. Tj. verejný záujem nevyjadruje v požiadavke na presné počty vlakov na daných tratiach vrátane časových polôh, ale akéhosi čísla vyjadrujúceho koľko km jazdy vlakov v akej kategórií bude dotovať. Slovenská realita je teda taká, že štát nevie čo dotuje a akou sumou to dotuje a nevie čo potrebuje dotovať. Preto sa v tomto štáte uvažuje stále v logike priemeru, kde sa vychádza z toho, že každý vlak je dotovaný rovnakou sumou a najsofistikovanejšou ekonomickou analýzou je tzv. trojčlenka. Obdobným systémom bola kalkulovaná aj aktuálna dotácia ZSSK na trati 131, ktorá bola následne porovnaná s reálnymi požiadavkami RegioJetu. O správnosti takýchto počtov si môže každý urobiť vlastný obraz...