Príchod súkromných vlakov - spása alebo netransparentnosť?

Autor: Rastislav Farkaš | 3.5.2011 o 8:00 | Karma článku: 9,79 | Prečítané:  2656x

V uplynulých dňoch prebehli na trati Bratislava - Komárno prezentačné jazdy osobných vlakov spoločnosti RegioJet, ktorá od marca 2012 na tejto trati prevezme dopravu všetkých osobných vlakov. Moderné vlakové súpravy nahradia dnešné morálne a fyzické zastaralé vozidlá. Cestujúcim na trati a obyvateľom regiónu sa bez pochyby výrazné zlepší úroveň kvality prepravy, a to aj vďaka častejším jazdám vlakov, keďže dnešné anachronické intervaly prežívajúce desaťročia bez väčších zmien sa skrátia na maximálne 60 min. Táto idylická skutočnosť má ale aj svoju odvrátenú stránku ohľadom pochybného uzatvorenia zmluvy, výšky dotácie, mediálnych poloprávd, nekoncepčného prístupu Ministerstva dopravy a dopadov na jazdu vlakov vo zvyšku Slovenska.

Propagačný vlak spoločnosti RegioJet v stanici Kvetoslavov.Propagačný vlak spoločnosti RegioJet v stanici Kvetoslavov.Snímka autor

Podľa európskeho nariadenia 1370/2007 je verejný orgán pri poskytovaní dotácii v osobnej doprave povinný vypisovať verejnú súťaž na poskytovateľa týchto služieb. Jednou z výnimiek je uzavretie zmluvy s ľubovoľným dopravcom v prípade ak ide o zmluvu kratšiu ako 10 rokov a to len v prípade ak toto nie je v rozpore s domácou legislatívou. Slovenský zákon o dráhach č. 514/2009 umožňuje štátu uzavrieť zmluvu o dopravných službách (s úhradou preukázateľnej straty) priamym zadaním s ľubovoľným dopravcom. Inými slovami pri uzatváraní zmluvy o dopravných službách na železnici na menej ako 10 rokov môže štát legálne uzavrieť zmluvu s kýmkoľvek a za akýchkoľvek pre štát nevýhodných podmienok. K podobnému kroku došlo pri uzatvorení zmluvy so spoločnosťou RegioJet, t.j. bez adekvátnej verejnej súťaže. Oficiálne zdroje sa síce odvolávajú na verejnú suťaž vypísanú ešte počas úradovania ministra Vážneho (http://www.e-vestnik.sk/Vyhladavanie/OznamenieVestnik#EVestnik/Detail/6384), tá však bola účelovo ušitá priamo na mieru štátnej firme ZSSK a pre prípadného ďalšieho uchádzača, akým by bol napr. aj RegioJet, bola prakticky nevyužiteľná. Dôvodom bol fakt, že podmienkou bola nedeliteľnosť zákazky, tj. požadoval sa jediný víťaz, ktorý bude schopný zabezpečovať jazdu vlakov na celom území SR. Inými slovami, ak sa podpísanie zmluvy s RegioJetom obhajuje na základe verejnej súťaže, tak ide o zavádzanie. Scenár bol totiž taký, že RegioJet nesplnil zadávacie podmienky spomínanej súťaže, lenže nové vedenie Ministerstva dopravy, pôšt, výstavby a regionálneho rozvoja SR sa s ním rozhodlo uzavrieť zmluvu priamym zadaním bez verejnej súťaže, keďže na to má podľa zákona právo. Navyše bola dohodnutá maximálna možná dĺžka trvania zmluvy, ktorú pripúšťa spomínané európske nariadenia - 9 rokov. Dôvodom tohto pochybného kroku Ministerstva môže byť obava pred prípadnou námietkou spoločnosti RegioJet ako neúspešného uchádzača voči netransparentnosti súťaže a diskriminačnému prístupu, čo by v konečnom dôsledku mohlo viezť k zrušeniu celej súťaže a následným problémom s európskymi dotáciami určenými na nákup nových vlakových súprav pre štátnu ZSSK.

Z oficiálnych a ani mediálnych zrdojov sa o tejto skutočnosti nedozviete, dostupné zdroje sú spravidla plné neodbornej a často klamlivej propagácie počnúc informáciami o nižšej výške štátnej dotácie, končiac zavedením 30min intervalu a zrýchlenia prepravy z Dunajskej Stredy do Bratislavy z dnešných údajných 70 na 43 min. Dokonca oficiálne vyjadrenia Ministersva dopravy pripomínajú viac propagačné materiály spoločnosti RJ, než seriózne tlačové správy štátnej inštitúcie.

Pravdepodobne najväčšie zavádzanie je v tvrdení o nižšej cene. Ministerstvo vychvaľuje zmluvu s RJ tým, že bude za výkony platiť o 16 % menej ako dnes. Áno bude platiť o 16 % menej, ale za 1 vlkm, čo pri 100% zvýšení ich objemu znamená, že dotácie na jazdu osobných vlakov na trati Bratislava - Komárno stúpnu o 65 %. Inými slovami dotácia vyššia o 65 % sa prezentuje ako 16% úspora. Týmto samozrejme nepopieram snahu štátu o skvalitnenie dopravnej obsluhy, zvýšenie počtu vlakov a zavedenie moderného a kvalitného systému dopravnej obsluhy, avšak namietam voči postupu aký sa zvolil a zbožnému uctievaniu jedinej spoločnosti ako spasiteľa slovenskej verejnej dopravy. Predstavte si, že máte 4 mil. € a uvažujete o kúpe niekoľkých áut. Vaša dcéra vám za túto sumu ponúkne 100 jazdených favoritov. Potom príde cudzinec s ponukou 200 nových fabií za 6,5 mil. €. Vy ale máte len 4 mil. €. No a čo, tak si  zvyšných 2,5 mil € niekde nájdete a tú skvelú ponuku okamžite využijete. Hneď sa aj žačnete chváliť ako ste dobre nakúpili. Čo tam potom, že ste minuli o dve tretiny viac peňazí ako ste plánovali. Dokonca si ani dostatočne nezistíte ceny na trhu, vďaka čomu by ste možno našli ten istý tovar výrazne lacnejšie. Vy ste aj tak stále spokojní a tešíte sa z dobrého obchodu. Presne podobne uvažuje tento štát.

Aby som ale štátu až toľko nekryvdil, tak on na výdavkoch na vlaky naozaj ušetrí, lenže keďže RJ inkasuje o 65 % viac než sú dnešné výdavky, tak jediná možnosť ako ušetriť je objednať si u štátnej ZSSK menej vlakov v ostatných častiach Slovenska (tj. menej o 600.000 vlkm/rok, čo doteraz najazdila na trati 131 a ďalších 600.000 vlkm/rok vo zvyšku štátu). Inými slovami nekoncepčné myslenie slovenského ministerstva dopravy spôsobí, že kvôli príchodu súkromného dopravcu na trať Bratislava - Komárno dôjde od marca 2012 k ďalšiemu obmedzovaniu jazdy vlakov vo zvyšku Slovenska. Na jednej trati sa z popudu súkromného dopravcu zvýši počet vlakov o 100 %, čím dôjde k tzv. úsporám z rozsahu (zníži sa podiel fixných nákladov, znížia sa prestoje personálu a súprav), čo logicky spôsobí nižšie náklady na vlkm (avizovanú 16% úsporu), no a vo zvyšku Slovenska sa volí presne opačný postup. Tam, kde je už dnes doprava kvôli nízkemu počtu vlakov v porovani s väčšinou okolitých krajinami neefektívna a takmer nepoužiteľná, sa vlaky budú rušiť, efektivita a použiteľnosť systému ďalej znižovať. Logické znížie jednotkových nákladov sa prezentuje ako veľký zázrak spôsobený spoločnosťou RegioJet a nie ako neschopnosť štátu maximalizovať úžitok z vynakladania štátnych peňazí. Len pre zaujímavosť české kraje a ministerstvo dopravy dotujú preukázateľnú stratu 1 vlkm u Českých Dráh sumou okolo 4,5 €, Liberecký kraj dotuje dopravcu Arriva s modernými vozidlami typu Desiro sumou cca 3 € na vlkm, na Slovensku bude spoločnosť RegioJet dostávať pri obdobných službách za 1 vlkm cca 5,8 € (4,5 € bez poplatku za dopravnú cestu), čo sa prezentuje ako veľmi efektívne a úsporné riešenie. Paradoxne o nízkej cene, vysokej úspore alebo spáse sa tu hovoriť v žiadnom prípade nedá.

A pochybností je ešte viac. Napr. schválený plán dopravnej obsluhy Bratislavského samosprávneho kraja (PDO BSK), ktorý by podľa §20, odst. 6 zákona NR SR 514/2009 Zb. mal byť záväzným pri uzatváraní zmlúv o dopravných službách bol v tomto prípade ignorovaný. Bratislavský kraj dlhodobo zápasí s poddimenzovavými výkonmi na železnici, avšak najakútnejí je podľa PDO BSK tento problém na trati Bratislava - Pezinok a následne Bratislava - Senec a Bratislava - Malacky, čo jednak bráni vzniku chýbajúceho integrovaného dopravného systému a súčasne môže spôsobiť nutnosť vrátenia európskej dotácie použitej na nákup nových vlakov, ktoré budú na uvedených tratiach jazdiť. Problémom je, že európska dotácia bola podmienená minimálnym ročným behom týchto súprav, ktorý je pri dnešnom rozsahu výkonov na týchto tratiach nedosiahnuteľný. Štát napriek tomu v Bratislavskom kraji zvýšili počet vlakov, avšak nie na tratiach, kde je to záväzne požadovaná, ale na úplne inej trati, kde navyše nehrozí nijaké vrátenie európskej dotácie a ktorá podľa koncepcie PDO BSK ani nemá slúžiť ako nosná.

Išlo preto v tomto prípade o účelové podpísanie zmluvy so spoločnosťou RJ (bez transparentnej súťaže za relatívne výhodných podmienok) alebo ide len o neprofesionálne a nekoncepčné uvažovanie Ministerstva dopravy? Je zmluva s RJ len zastieracím manévrom pre odvrátenie pozornosti od pretrvávajúcich problémov s nízkou kvalitou služieb a vysokou neefektivitou štátnej ZSSK?

 

Aj napriek tomu som presvedčený, že práve liberalizácia osobnej železničnej dopravy a sňou spojený príchod súkromných dopravcov a vypisovanie transparentných verejných súťaží na každé dotované euro je jedinou cestou ako zvýšiť kvalitu poskytovaných služieb a zefektívniť výdavky štátu na dopravnú obslužnosť. Avšak prvá lastovička, tj. príchod spoločnosti RegioJet predstavuje skôr mediálnu hru a ukážkový príklad nevhodného postupu než reálny prínos pre dopravnú politiku a občanov celej SR, nie len vyvoleného mikroregiónu. Uplatnenie obdobného spasiteľského prístupu, aký volí štát s firmou RJ by totiž v globále znamenalo, že ročná dotácia na vlakovú dopravu by musela ročne vzrásť o cca 130 mil. €, resp. by sa muselo pristúpiť k výraznému obmedzeniu dopravy na väčšine železničných tratí a to bez rozdielu, či ide o potenciálne úseky alebo nie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?